Żyjemy w czasach, gdy przedsiębiorcy zlecają mnóstwo pracy firmom zewnętrznym. Jest to tak zwany outsourcing, czyli tłumacząc w bardzo prostych słowach na polski – zewnętrzne źródła. Tymi źródłami są właśnie inne firmy, którym zlecić można wykonanie dla nas różnych prac. Jest to dobre dla gospodarki, ponieważ nakręca ją, pozwala mniejszym firmom istnieć i daje im więcej pracy, a więc i większe zarobki. Dziś sprawdzimy czym jest outsourcing marketingowy, czyli innymi słowy zlecanie obsługi marketingowej firmy zewnętrznemu podmiotowi. Czy to ma sens i może przynieść realne korzyści? O tym dowiemy się z naszego poradnika.
Zleć i zapomnij
Dlaczego korzystamy z outsourcingu? Otóż jest to po prostu wynikiem oszczędności czasu, jakie firma dzięki temu ma. Nie ma konieczności tworzenia dodatkowej komórki pracowniczej, która będzie obsługiwać – w tym przypadku marketing – ale może również to być cokolwiek innego. Po prostu całością zajmuje się jakieś zewnętrzne przedsiębiorstwo, a firma otrzymuje gotowy produkt. Nie da się ukryć, że w dobie powszechnego braku czasu jest to ogromna zaleta. Dzięki temu można zająć się tym, co firma naprawdę ma do zrobienia, a nie wszystkim po trochu. Nie bez powodu mówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego zarazem. Outsourcing jest więc odpowiedzią na ten problem i to dość trafną.
Czy to działa na marketing?
Czym jest marketing zapewne wszyscy wiemy. Jest to zachęcanie klientów do zakupu naszych towarów czy skorzystania z naszych usług. Marketing to jednak szerzej rozumiana sprawa w przedsiębiorczości, bo dochodzi tutaj także budowanie wizerunku firmy, public relations i tak dalej. Czy warto tak ważną rzecz zlecać jakiemuś zewnętrznemu podmiotowi? Na pewno będzie to dobrym pomysłem wtedy, gdy firma której zlecamy dane działania, nie będzie w jakimś stopniu konkurencyjna dla nas samych. Inaczej mogłoby dochodzić do dość nieprzyjemnej sytuacji, w której zlecamy obsługę własnego marketingu niejako swojej konkurencji, której przecież wcale nie zależy na tym, by nam się dobrze powodziło. Jednak mimo wszystko tyczy się to znacznej mniejszości firm, dlatego możemy sobie tutaj pozwolić na sporą dowolność.
Trzeba więc jasno powiedzieć, że outsourcing marketingowy działa doskonale i dobrze się ma. Firmy, które zajmują się tą kwestią, są bardzo wyspecjalizowane i definitywnie wiedzą co robią. Natomiast przedsiębiorstwo, które zleca zajmowanie się marketingiem firmie zewnętrznej, zdejmuje z siebie sporą część trudnej pracy, jaką jest budowa relacji z klientem. Jeśli tylko nie wkrada się w to wszystko niezdrowa konkurencja między firmami, to z takiej współpracy bardzo szybko przychodzą bardzo konkretne owoce.